Telefon: +36 20 4756406 vagy VIBER

Blog

Online vásárlás biztonságosan

Major Dániel
2021.06.25 12:36
Online vásárlás biztonságosan

Így vásárolj biztonságosan a webáruházakban!

Az elmúlt években egyre többet vásárolunk az interneten, különösen a pandámiás időszakban szaporodtak meg a webáruházak. Most összefoglaljuk, mire figyelj oda a vásárlás alatt, megrendelés közben és a termék átvételét követően.

 

Termék, szolgáltatás kiválasztása

 

A termékek keresésekor nem feltétlenül az első találat a legjobb, érdemes megnézni az ár összehasonlító oldalak ajánlatait is.  Persze ott sem szerepel minden weboldal, csak azok, amelyek összekapcsolódtak azokkal a rendszerekkel. Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átolvasgatni.

A Google első találataiban a hirdetések szerepelnek, alább több, akár jobb ajánlat is található

 

Vásárlás előtti tájékozódás

 

Érdemes a webáruházat üzemeltető cégnek, egyéni vállalkozónak utánanézni, hogy valóban létezik-e. A webáruháznak fel kell tüntetnie az oldalán a kereskedő adatait: nevét, székhelyét, telefonszámát, elektronikus levelezési címét. Az elbon.hu impresszuma alatt megtalálod ezeket az infókat.

Az alábbi linken megtekinthető a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa. (https://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/)

Az ÁSZF átolvasása hasznos információkat nyújthat, például, hogy melyik országból érkezik a termék, hány napos elállási időt nyújt a webáruház a kötelezőn felül.

 

Szállítási feltételek ellenőrzése

 

Ellenőrizzük, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását. Webáruháztól függően a terméket kiszállíthatja fuvarozó cég, átvehető fix pontokon vagy akár személyesen üzletben. A 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha személyesen, üzletben veszi át az online megrendelt terméket. Mindenképp kérdezzük meg, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően van-e lehetőségünk a termék megvizsgálására.

 

Fizetési feltételek kiválasztása

 

A termék vételára utánvéttel (általában külön plusz költsége van) vagy előre fizetéssel rendezhető az alábbi módokon:

  • Bankkártyás fizetéssel,
  • átutalással,
  • készpénzzel.

Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.

Biztonságosabb, ha egy internetes vásárlásokra fenntartott számlát használunk, vagy a bankkártya internetes vásárlási limitjét a vásárlás idejére módosítjuk csak a megfelelő összeg szerint.

 

Az adásvétel létrejötte

 

A webáruház és a vásárló közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására. Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket. A webáruházaknak a végső, általában „megrendelem” gomb környékén egyértelműen fel kell tüntetnie, hogy a megrendelés fizetési kötelezettséggel jár.

A kereskedőnek a megrendelés visszaigazolásában szereplő vételáron kell biztosítania a terméket/szolgáltatást.

 

Termék átvétele

 

Ellenőrizzük a csomagolás vagy lehetőség szerint a termék sértetlenségét. Nagy értékű termékek esetében érdemes fotós vagy videós felvételt készíteni a kibontásról.

 

Ha tetszik a termék, akkor örülünk, ha nem…

Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé.

Az elbon.hu elállási nyilatkozatát itt találod: Elállási nyilatkozat

 

A termék visszaküldése

 

A terméket az elállás írásbeli jelzésétől számítva, legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére. A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem. Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.

Csak annyira próbáljuk ki a terméket amennyire egy boltban történő vásárlás során tennénk.

 

Panasz esetén

 

Először mindig a kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk:

 

Fogyasztóvédelmi hatóság http://jarasinfo.gov.hu

Európai Fogyasztói Központ

http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu

info@magyarefk.hu

külföldi webáruházak esetén (EU, Izland és Norvégia)

Békéltető testület http://www.bekeltet.hu

Online vitarendezés http://ec.europa.eu/consumers/odr odr@itm.gov.hu

 

Forrás: https://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/