Online vásárlás biztonságosan
Így vásárolj biztonságosan a webáruházakban!
Az elmúlt években egyre többet vásárolunk az interneten, különösen a pandámiás időszakban szaporodtak meg a webáruházak. Most összefoglaljuk, mire figyelj oda a vásárlás alatt, megrendelés közben és a termék átvételét követően.
Termék, szolgáltatás kiválasztása
A termékek keresésekor nem feltétlenül az első találat a legjobb, érdemes megnézni az ár összehasonlító oldalak ajánlatait is. Persze ott sem szerepel minden weboldal, csak azok, amelyek összekapcsolódtak azokkal a rendszerekkel. Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átolvasgatni.
A Google első találataiban a hirdetések szerepelnek, alább több, akár jobb ajánlat is található
Vásárlás előtti tájékozódás
Érdemes a webáruházat üzemeltető cégnek, egyéni vállalkozónak utánanézni, hogy valóban létezik-e. A webáruháznak fel kell tüntetnie az oldalán a kereskedő adatait: nevét, székhelyét, telefonszámát, elektronikus levelezési címét. Az elbon.hu impresszuma alatt megtalálod ezeket az infókat.
Az alábbi linken megtekinthető a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa. (https://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/)
Az ÁSZF átolvasása hasznos információkat nyújthat, például, hogy melyik országból érkezik a termék, hány napos elállási időt nyújt a webáruház a kötelezőn felül.
Szállítási feltételek ellenőrzése
Ellenőrizzük, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását. Webáruháztól függően a terméket kiszállíthatja fuvarozó cég, átvehető fix pontokon vagy akár személyesen üzletben. A 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha személyesen, üzletben veszi át az online megrendelt terméket. Mindenképp kérdezzük meg, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően van-e lehetőségünk a termék megvizsgálására.
Fizetési feltételek kiválasztása
A termék vételára utánvéttel (általában külön plusz költsége van) vagy előre fizetéssel rendezhető az alábbi módokon:
- Bankkártyás fizetéssel,
- átutalással,
- készpénzzel.
Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.
Biztonságosabb, ha egy internetes vásárlásokra fenntartott számlát használunk, vagy a bankkártya internetes vásárlási limitjét a vásárlás idejére módosítjuk csak a megfelelő összeg szerint.
Az adásvétel létrejötte
A webáruház és a vásárló közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására. Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket. A webáruházaknak a végső, általában „megrendelem” gomb környékén egyértelműen fel kell tüntetnie, hogy a megrendelés fizetési kötelezettséggel jár.
A kereskedőnek a megrendelés visszaigazolásában szereplő vételáron kell biztosítania a terméket/szolgáltatást.
Termék átvétele
Ellenőrizzük a csomagolás vagy lehetőség szerint a termék sértetlenségét. Nagy értékű termékek esetében érdemes fotós vagy videós felvételt készíteni a kibontásról.
Ha tetszik a termék, akkor örülünk, ha nem…
Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé.
Az elbon.hu elállási nyilatkozatát itt találod: Elállási nyilatkozat
A termék visszaküldése
A terméket az elállás írásbeli jelzésétől számítva, legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére. A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem. Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.
Csak annyira próbáljuk ki a terméket amennyire egy boltban történő vásárlás során tennénk.
Panasz esetén
Először mindig a kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Amennyiben nem sikerül panaszunkat az eladóval rendezni, úgy az alábbi fórumokhoz fordulhatunk:
Fogyasztóvédelmi hatóság http://jarasinfo.gov.hu
Európai Fogyasztói Központ
http://www.fogyasztovedelem.kormany.hu
külföldi webáruházak esetén (EU, Izland és Norvégia)
Békéltető testület http://www.bekeltet.hu
Online vitarendezés http://ec.europa.eu/consumers/odr odr@itm.gov.hu
Forrás: https://www.fogyasztovedelem.kormany.hu/