Blog
Made in China vs Made by China
Made in China vagy Made by China?
Talán ideje másik oldalról is mevizsgálni a Kínai termékeket.
Mindenki fejében van egy gondolat a Kínai termékekről és azok minőségéről. A Kínai termék minősége nem jó, gagyi, szétesik, hamar tönkremegy, olcsó. És még sorolhatnánk napestig a nem túl fényes jelzőket. Valóban, Kína az olcsó alapanyag és a mégolcsóbb munkaerő piac miatt, és persze a tömegtermelésnek köszönhetően, rendkívül alacsony áru termékekkel látta el a világot. Ezek a termékek jellemzően silány minőségek voltak. De ez manapság már nagyon nincs így.
Kína és a minőségi ugrás.
Ha túl nézel a negatív hírverésen, azt fogod tapasztalni, hogy sok kínai gyár tud magas színvonalon termelni. Az elmúlt évek maroknyi, nagy horderejű híre vezetett Kína rossz hírnevéhez, mint az alacsony minőségű, olcsó termékeket forgalmazó gyártó ország.
Az egyik példa a Mattel 2007-es visszahívása gyermekjátékokra , amelyek a biztonságosnál nagyobb mennyiségű ólomfestéket tartalmaztak.
Kína saját minőségfelügyeleti osztálya 2017-ben a gyártott petárdák csaknem 50 százalékát találta nem megfelelőnek a termékellenőrzésen és -teszteken, emiatt a hazai fogyasztók milliói voltak veszélyben a kínai újév ünnepségei alatt.
A sajtó azonban olyan képet fest, amely nem mindig tükrözi a kínai gyártási kapacitás valóságát. Ez nincs összhangban a sok sikeres importőr cég tapasztalatával sem, akik továbbra is Kínából szerzik be a termékeket és értékesítik világszerte, akár Magyarországon is.
forrás:dw.com
A közhiedelemmel ellentétben a kínai gyártók egyre inkább az értékes termékek előállítására, a világhírű márkák fejlesztésére és a kifinomult technológia használatára helyezik a hangsúlyt. Bár nem minden kínai gyárra igaz, az ország feldolgozóipara minden bizonnyal haladó előrelépést tett az elmúlt évtizedekben.
Egyre több kínai gyártó kér harmadik féltől független minőségvizsgálati szolgáltatásokat, ügyfeleitől függetlenül. Ezek a beszállítók értékelik a független felügyeletek tanácsait, amelyek felfedik, hogyan javíthatják minőségüket, hogy jobban megfeleljenek vevőik elvárásainak.
Mi, az iparágon kívüliek, fogyasztók pedig láthatjuk, hogy a minőségre helyezett növekvő hangsúly más módon is megmutatkozik.
Kína növekvő versenyképessége a csúcstechnológiás gyártásban
A gyorsan fejlődő kínai elektronikai és mobiltelefon-ipar erős bizonyítéka annak, hogy Kína komolyan gondolja az ipari értéklánc felemelkedését.
A kínai mobiltelefon-márkák csendesen beléptek a globális piacra az elmúlt néhány évben. Kihívást jelentenek az olyan versenytársaknak, mint az Apple és a Samsung, és erősítik az ország hírnevét, a minőséget és az innovációt.
Három kínai okostelefon márka, a Huawei, az OPPO és a Xiaomi immár a második, harmadik és ötödik legnagyobb okostelefon-szállító a világon. A Huawei 41 százalékos növekedéssel megelőzte az Apple-t 2017 és 2018 között.
De Kína fejlett gyártása nem korlátozódik csak a telefonokra. A Time Magazine által „ a drónok dominánsának ” nevezett Dajiang Innovation vagy ahogy mi ismerjük DJI, 2018-ban a globális drónpiac 72 százalékát uralta. Drónjaik 4999 dollárért kelnek el, akár 31 percig képesek repülni és igen magasra is szállnak.
Top 9 Kínai márka amit te is jól ismersz
- Lenovo
- Huawei
- Xiaomi
- OnePlus
- DJI
- Oppo
- Vivo
- Gree
- ZTE
forrás: chinainternetwatch.com
A kormány által támogatott innovációs törekvések
E vállalatok minőségi fejlesztéseit támogatják a kormánynak a gyártás modernizálására és a kínai termékek minőségének javítására irányuló tervei. A Made in China 2025 egy kormányzati kezdeményezés, amelynek célja, hogy a nemzetet 2025- re, innovatív és zöld világméretű gyártó hatalommá alakítsa.
A terv többek között a kulcsfontosságú, high-tech alkatrészek hazai beszállítóitól való több beszerzését írja elő. És bár sok kínai cégnek módosítania kell stratégiáját a kereslet megfelelő kielégítése érdekében, a terv már eddig is fellendítette a technológiai innovációba való befektetéseket.
Japán minőségi forradalmának utánzása
A második világháborút követően Japán azzal volt elfoglalva, hogy újjáépítse gazdaságát, és a háborús időkből a termelést a fogyasztási cikkek felé terelje. A japán árukat kezdetben nem becsülték vagy ismerték a minőségükről.
De ez megváltozott, ahogy a gyártók magukévá tették a "teljes minőség" koncepcióját . A japán minőség és hatékonyság az 1980-as években kezdte veszélyeztetni az amerikai gyártást, különösen a fogyasztói elektronikai és az autóiparban .
Az 1990-es évek hirtelen gazdasági hanyatlása ellenére a japán ipar még mindig világhírű, nagyrészt a teljes minőségnek és a Toyota gyártási modelljének köszönhetően. Csak miután a japán gyártók elkezdtek a szervezeti folyamatok javítására összpontosítani, akkor tapasztaltak drámai, minőségi javulást.
A kínai gyártók most kezdik követni japán társaik nyomdokait.
Kína 2015-ben nyitotta meg első „ emberi munkaerő nélküli gyárát ”, és a 600 összeszerelősori munkást mindössze 60 robotra cserélte. A mobiltelefon-modul gyár hibaaránya 25 százalék felettiről 5 százalék alá esett, miközben a gyártási kapacitás csaknem megháromszorozódott a robotok telepítése óta.
forrás:asia.nikkei.com
Ezek a vállalatok csak töredékét képviselik Kína csúcstechnológiai képességeinek. Fejlett gyártásuknak egyre nagyobb igényeket kell kiszolgálni Kínában, hogy túllépjenek az egyszerű, olcsó termékek előállításán.
Miért találkozol mégis rossz minőségű termékekkel még mindíg?
Kína hosszú utat tett meg szerény kezdeteitől, mint a gyártásra összpontosító gazdaság. És ha a történelem erre utal, az ország valószínűleg folytatja a jelenlegi útját a még versenyképesebbé válás felé.
De ha a kínai gyárak felvehetik a versenyt a külföldi gyárakkal a termékminőségben, miért kap sok Kínából származó importőr továbbra is rossz minőségű termékeket?
Az alacsony árak iránti vásárlói kereslet rossz minőségű termékeket eredményez.
A legtöbb importőr a legmagasabb termékminőséget akarja, miközben a szállítóját a lehető legalacsonyabb árért szorgalmazza.
A legtöbb importőr azonban nem veszi észre, hogy a rossz minőséget gyakran a tervezés okozza, nem pedig a szükségszerűség. Erre vonatkozik a régi mondás: „azt kapod, amiért fizetsz”.
Lássuk be, itthon még kevésbé van igény a minőségre. Azaz a minőségre lenne, csak épp megfizetni nem tudjuk a nyugati termékeket. Ezért fordulunk az olcsó Kínai termékek irányába. Kereslet és kínálat. ez a piac egyszerű alapja. Itthon mi ezt fizetjük meg. Ezért jön ide a sok silány minőség.
Az árcsökkenés pedig szinte mindig a késztermékek minőségének hasonló csökkenésével jár együtt . Amikor alacsonyabb árat követelsz a termékért, ez a nyomás gyakran arra kényszeríti az importőröket, hogy csökkentsék a beszerzési áraikat, ami gyengébb minőségű termékekhez vezet.
Következtetés
A kínai gyárak néha olcsó, rossz minőségű termékeket adnak ki. De sokan valóban képesek csúcstechnológiás és kiváló minőségű termékeket gyártani. Valójában sok importőr továbbra is sikeresen találja meg a Kínából származó, jó minőségű termékeket, még akkor is, ha a gyártási bérek továbbra is emelkednek.
És, hogy az utolsó kételyt is eloszlassuk afelől, hogy Kína képes csúcsminőséget előállítani, íme néhány luxumárka akik áthelyezték gyártásukat Kínába.
8 Kínában gyártott luxusmárka
- Prada
- Dolce & Gabbana
- Burberry
- Marc Jacobs
- Armani
- Mulberry
- Coach
- Louis Vuitton
Végezetül a Made in China felirat helyett mostanában többet találkozhatsz a PRC felirattal. Ne tévesszen meg, annyit jelent, hogy People Republic of China.